جمعه غروب بود ... داشتیم از پل خواب برمی گشتیم . یه اس ام اس اومد . شمارش نامشخص بود . مضمونش این بود که ماناسلو زیر پای .... لرزید . یه نگاهی به صفحه موبایل انداختم . داشتم فکر می کردم که چرا این تفکر اشتباه باید وجود داشته باشه . اون قله اگر تکانی به خودش بده هیچ جنبنده ای سالم نمی مونه چرا ما فکر می کنیم قله ها را فتح کرده ایم . قله ها زمانی کوتاه به ما اجازه می دهند بر فرازشان بایستیم آنهم با احترام به خدایی که آنها را آفریده . دو روز بود که دلشوره داشتم . همش دعا می کردم که بچه هایی که روی ماکالو و ماناسلو و بقیه قلل تلاش می کنند از ادامه صعود منصرف بشن . دیدن خبر صعود ماناسلو برام خوش حال کننده بود ولی نمی دونم چرا هنوز قانع نمی شدم . نگران برگشتشون بودم .

رفتم فدراسیون . صابری داره قضیه رو می پیچونه . چیزی نمی گه . یه چیزایی از صبح شنیدم ولی باورم نمیشه . ولی مثه اینکه باید کم کم باور کرد . شماره رضا رو می گیرم . از صبح ریجکت بود حالا بر میداره میگم قضیه جعفر واقعیت داره و فقط یه کلام کوتاه هست تا تمام بدنم یخ کنه ... حسین رضایی اعصابش به هم ریخته س . میگه اینم ورزشه شما دارید 10 ساله دارم بهترین دوستایی که اینجا پیدا کردم رو از دست می دم . جعفر هر وقت میومد تو فدراسیون دوستانه منو ماساژ می داد . فکر می کنم می بینم حرفش درسته . این چه رشته ایه که توش دوستامون رو از دست میدیم ...

ولی زاده آروم نشسته یه گوشه ای و از خوبیهای جعفر میگه ... متنی که حسین رضایی آماده کرده تا چند دقیقه دیگه می ره روی سایت و دیگه همه آدمایی که با شک و تردید بهم زنگ می زنن خبر واقعی رو می خونن. همه چیز تموم شد .

سال 87 بود . یه جوون سیه چرده قد بلند با انرژی و انگیزه بالا اومد جلو و با احترام شروع کرد به پرسیدن چند تا سوال فنی در مورد صعودهای زمستونه . اون کسی نبود جز جعفر . جعفر جعفر جعفر ...

یادمه اولین برنامه ای که خواست با ما بیاد کمجل بود . شب تا صبح مخ منو تیریت کرد ولی داستان زندگیش رو فهمیدم . یه آدم صاف و ساده و بی ریا که دوستانه و با محبت به تو نزدیک می شد . در طی این سالها جعفر رو به اندازه کافی شناختم . اگه قرار بود در آینده دوچرخه بخره و رکاب بزنه از همین امروز به همه می گفت دوچرخه خریدم !!بهش می گفتم چرا قبل از اینکه کاری بکنی اعلامش می کنی ؟‌گفت آخه اینطوری انگیزم بیشتر میشه . یادم نمی ره زمستون 88 که باهم گوشه یکی از انبارهای شرکت کمپوس و بارفیکس نصب کرده بودیم و تا سرحد جان تمرین می کردیم . تکنیک نداشت ولی فوق العاده بدن قوی و استقامتی داشت . به جرات می تونم بگم از نظر بدنی جزو قویترین کوهنوردانی بود که من دیده بودم . هوازی فوق العاده ای هم داشت .

همیشه وقتی به من می رسید میگفت یه نکته بگو حمید آقا . منم میگفتم نکته ای برات ندارم . تو خودت کارت درسته . به رضا زارعی خیلی علاقه داشت و همیشه از او خوب می گفت . کلاَ‌ آدمی بود که با کسی مشکلی نداشت و همه دوستش داشتن . نه اینکه الان جعفر فوت کرده و من بخوام مرده پرستی کنم نه ولی واقعاَ دوست داشتنی بود و مهربون . بزرگترین ایرادی که از نظر من داشت این بود که خیلی زود داشت تو کوهنوردی خودشو نشون می داد . جعفر 4 سال بود که کوهنوردی رو شروع کرده بود ولی قصد داشت که همه فعالیتهای این حوزه را انجام بده . بارها از من می پرسید حرفی براش دارم و من می گفتم فقط آرومتر حرکت کن . نمی خواد اینقدر سریع رشد کنی . کوه شوخی بردار نیست . داوطلبانه در تمامی فعالیتهای امداد شرکت می کرد . کاملاَ مخلصانه همراه دیگران بود . این آخرا توی جلسه ای که توی شرکت با معاونت داشتیم از دست من ناراحت شد . احساس کردم خیلی بزرگ نمایی می کنه تو کاراش و خواستم که اعتدال رو پیش بگیره . اون جوون سیاه دوست داشتنی که وقتی شروع می کرد به حرف زدن مختو تیریت می کرد و تا نمی گفتی بی خیال شو ول کن نبود دیگه نیست ... دلم برای اون درد و دلهای طولانی مدتت تنگ شده پسر .

وقتی خبر هوای خراب قلل می اومد امیدوار بودم که از ادامه صعود منصرف بشن . امیدوار بودم که بی خیال بشن . میدونستم جعفر به این راحتیها ول کن هدفش نبود و این خیلی نگرانم می کرد . می گفت بعد از این صعود می خواد ازدواج کنه ... لعنتی !

حالا دیگه همه چی تموم شده ولی ایران یه سرمایه بزرگ رو از دست داد . جعفر پتانسیل و انرژی داشت که من در کسی ندیده بودم . اصرار برای صعود - از دست دادن زمان - اشتباه در برگشت و تمام ...

به همین راحتی . این قضیه برای هممون گرون تموم شد .


نویسنده : حمید شفقی ساعت ٧:٢٤ ‎ق.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/٢٤


وقتی حرفی برای گفتن نیست ...

فقط می توان بغض کرد و خاطرات را مرور کرد ...


نویسنده : حمید شفقی ساعت ٥:۳٤ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/٢۳


50 اشتباه بزرگ در صعود

مقاله: Laura Snider

ترجمه ای آزاد از : حمید شفقی

 

در این مقاله 50 اشتباه عمده در صعود  که می تواند منجر به مرگ ، سانحه ، آسیب و یا حتی کندی صعود شما شود را با همدیگر مرور خواهیم کرد . همچنین به راههای جلوگیری از آنها نیز خواهیم پرداخت .

اشتباهات جبران ناپذیر

1 . دوباره چک نکردن حمایت و گره ها :

نفر صعود کننده و حمایتچی هر چقدر هم که کارکشته باشند باید بازهم در هنگام صعود همدیگر را چک کنند . این چک کردن به معنای عدم اعتماد به هم طناب خود نیست بلکه عاملی عمده برای جلوگیری از بروز حوادثی که ناشی از تکراری شدن کار است می باشد . دقت کنید که طناب به درستی از ابزار حمایت شما عبور کرده باشد . همچنین پیچ کارابین پیچ شما در اتصال به ابزار حمایت بسته باشد . اگر صعود کننده هستید دوباره گره خود را چک کنید . آیا  گره را به درستی زده اید ؟ ( معمولاً گره هشت تعقیب در طنابهای با قطر پایین در هنگام صعود تمایل به باز شدن دارد پس زدن گره ضامن پشت گره اصلی توصیه می شود . ) همچنین چک کنید که طناب از قسمتهای هارنس شما به درستی عبور کرده باشد .

یک اتفاق واقعی : یک مورد  واقعی از درست نزدن گره به هارنس اتفاقی بود که برای Lynn Hill در سال 1989 افتاد . او که یک صعود کننده سیزده کار بود در هنگام گرم کردن بر روی یک مسیر ساده هنگامی که در انتهای مسیر بر روی طناب نشست طناب از داخل هارنس او عبور کرده و او 75 فوت سقوط کرد . البته هیل از این حادثه جان سالم به در برد . او بعدها اعلام کرد که در هنگام زدن گره سرگرم صحبت با یکی از دوستان خود شده و فراموش کرده گره را تکمیل کند .

مورد مشابه اتفاقی بود که برای مقبل هنرپژوه جوانترین هیمالیانورد ایرانی پیش آمد . او برای اتصال طناب به هارنس خود از کارابین پیچ دار استفاده کرده بود که پیچ کارابین یا از ابتدا باز بوده و یا در هنگام صعود باز شده بود . این حادثه متاسفانه منجر به فوت این سرمایه گرانبها شد .

 

هارنس خود و گره ها را قبل از صعود حتماً دوباره چک کنید .

2 . هلمت ( کلاه سنگنوردی ) استفاده نکرده ای !

معمولاً افرادی که دیواره نوردی می کنند بیشتر عادت به استفاده از هلمت دارند تا صعود کنندگان اسپرت کار . یک سقوط در سنگنوردی اسپرت نیز می تواند شما را وارونه و با سر به دیواره بکوبد . حتماً قبل از آنکه بخواهید خوش تیپ و با موهای بسته و بر باد داده صعود کنید خطرات آن را نیز بسنجید . استفاده از کلاههای صعود اسپرت می تواند ضامن امنیت و جان شما باشد . مواردی هم پیش آمده که نفر با وجود استفاده از هلمت بازهم دچار آسیب شده به عنوان مثال حادثه علم کوه که فرد صعود کننده در اثر سقوط سنگ با وجود استفاده از موارد ایمنی باز هم جان خود را از دست داد ولی به یاد داشته باشیم که هلمت می تواند بسیاری از حوادث ساده را که می تواند به فاجعه تبدیل شود خنثی نماید .

3 . امنیت را در اولویت بیشتری نسبت به رقابت قرار دهید .

بسیاری از حوادث زمانی اتفاق می افتند که نفر قصد دارد پیشرفت سریعی را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد . . آلپاین کلاب امریکا ، افزایش انتظار از تواناییهای خود را یکی از دلایل اصلی حوادث در سنگنوردی می دانند . برای خود من بارها پیش آمده که برای سریعتر کردن صعود و سبقت گرفتن از تعداد میانی کمتری استفاده کردم . این مساله می تواند صعود کننده را در خطر بالایی قرار دهد . 

4. بی دقتی در حمایت

موارد متعددی می تواند برای حمایتچی مشکل ایجاد کند . در صعودهای چند طوله ، نگه داشتن دست در نزدیکی ابزار حمایت و یا وارد شدن موی سنگنورد یا لباس او در ابزار حمایت می تواند مشکل زیادی برای او ایجاد کند . همچنین در حمایت هایی که از روی زمین انجام می شود اضافه طنابی که حمایتچی به صعود کننده می دهد می تواند بسیار خطرناک باشد .

عموماً در بین سنگنوردان ایرانی نوعی بی خیالی را در هنگام حمایت دیده ام . گاهاً افراد در هنگام حمایت ( مخصوصاً ابزار گذاری ) از پای مسیر فاصله می گیرند و یا بر روی زمین دراز می کشند . این اضافه طناب و شکمی که در طناب ایجاد می شود در صورت سقوط صعود کننده احتمال برخورد او را با زمین افزایش می دهد . همچنین موقعیت مناسب حمایتچی که باید در زیر مسیر باشد و یا در صورت داشتن فاصله از پای مسیر حتماً خود حمایت داشته باشد نیز مساله بسیار مهمی در این مورد می باشد . همچنین رها کردن دست حمایت از ادامه طناب ( حتی در صورت قفل خودکار بودن ابزار حمایت ) می تواند در هنگام سقوط فرد صعود کننده خطرات زیادی را برای او به همراه داشته باشد . همچنین حمایتچی همیشه باید علائم ارتباطی کلامی و ... را با نفر صعود کننده داشته باشد تا به اشتباه حمایت او را آزاد نکند .

 

5 . گره نزدن انتهای طناب

قبل از اینکه نفر صعود کننده شما کار خود را آغاز کند حتماً انتهای طناب را به خود گره بزنید . هیچگاه اینکار را به بعد از صعود نفر سر طناب به تاخیر نیندازید . بارها در مناطق سنگنوردی ایران این اتفاق افتاده است که در هنگام آماده شدن نفر حمایتچی برای صعود ، صعود کننده طناب را جمع کرده و چون صدای نفر پایین به نفر بالا نمی رسد طناب از دسترس نفر پایین خارج می شود . مساله مهم دیگر گره زدن انتهای طناب در هنگام فرود است . حوادث زیادی در کشورمان ایران به خاطر کوتاهی در مورد این مساله اتفاق  افتاده است . خصوصاً در مسیرهایی که فرد روی آن تسلط بالایی دارد چون کار تکراری میشود از انجام این کار ایمنی خودداری می کنند . این مساله بارها و بارها باعث ایجاد حادثه برای سنگنوردان شده است . ایجاد یک گره در انتهای طناب می تواند مانع از در رفتن فردی که فرود می رود از انتهای طناب شود .

یک اتفاق واقعی : در سال 2007 ،Lara Kellog  یک کوهنورد حرفه ای از انتهای طناب فرود خود در رفت و 1000 پا سقوط کرد و متاسفانه جان خود را در کوه Wake در آلاسکا از دست داد .

اشتباهات سنگنوردی اسپرت

6 . قرار گرفتن طناب پشت پای شما در هنگام صعود سرطناب :

در هنگام تراورسها ، در آمدن از یک کلاهک سخت و یا عبور از کراکس یک مسیر تعادلی ، شما در معرض این خطر هستید که طناب زیر یکی از پاهای شما بیفتد . این مساله در هنگام سقوط باعث برعکس شدن شما و ضربه شدید سر به دیواره خواهد شد . این فکر که با درست کردن موقعیت طناب صعود آنسایت خود را از دست می دهید را  از خود دور کنید .

7 . ارتباطات ضعیف :

عواملی مانند بلند بودن طول مسیر صعود ، باد شدید و یا  موارد اینچنینی می تواند باعث مختل شدن ارتباطات کلامی بین نفرات صعود کننده گردد . همچنین حضور تعداد زیادی سنگنورد در یک منطقه می تواند باعث ایجاد مشکل گردد و شما صدای نفر هم طناب خود را به درستی تشخیص ندهید . حتماً هنگامی که روی زمین هستید و کنار هم طنابتان در مورد علائمی که قصد دارید با همدیگر رد و بدل کنید صحبت نمایید . هم طناب خود را در روی زمین از تصمیمات خود آگاه سازید . اگر دوست دارید روی مسیر فرود بیایید یا در کارگاه بمانید و نفرتان را حمایت کنید و یا هر مساله دیگر قبل از آن که از دسترس همدیگر دور شوید این ارتباطات را انجام دهید . استفاده از شوک روی طناب و علائم قرار دادی در این شوک نیز می تواند موثر باشد به عنوان مثال سه شوک متوالی به معنای رسیدن به کارگاه می باشد .

یک اتفاق واقعی : Phil Power   که به همراه یک سنگنورد کارکشته در نزدیکی Denver سنگنوردی می کردند به خاطر ارتباطات ضعیف با همطناب خود حمایتش آزاد شد و از بالای مسیر به پایین سقوط کرد . خوشبختانه وی به طرز معجزه آسایی نجات یافت .

 

8 . قرار گرفتن کارابین بر روی لبه سنگ :

هنگام که کوئیک خود را به رول متصل می کنید حتماً چک کنید که انتهای کارابین در کجا قرار می گیرد . اگر کارابین بر روی لبه سنگ قرار گرفته است به احتمال زیاد در هنگام سقوط خواهد شکست پس بهتر است طول اسلینگ کارابین را کوتاهتر یا بلند تر کنید ( بسته به شرایط )

 

9 . Back Clipping  

ترجمه کردن این واژه شاید مفهوم را به درستی نرساند . این واژه به این معنا می باشد که طناب متصل به شما که از کارابین رد شده است به سمت سنگ باشد نه به سمت شما  . این مساله در هنگام سقوط می تواند باعث در رفتن طناب از داخل کارابین گردد . احتمال  در رفتن کارابین از طناب در این حالت بسیار بالا است .

10 . Z-clipping  

این واژه نیز عموماً در مسیرهای رکاب خور و یا مسیرهایی که میانی های آن بسیار به هم نزدیک می باشند اتفاق می افتد . همیشه باید طناب را از ابتدای هارنس گرفته و داخل میانی بیندازیم .فرض کنید در یک مسیر پرفشار طناب را داخل میانی اول انداخته ایم . حال می خواهیم میانی دوم را بیندازیم و میانی ها بسیار به همدیگر نزدیک هستند . اگر اشتباهاً طناب را از پایین میانی اول بگیریم و به داخل میانی دوم بیندازیم Z-clip شده ایم . در این حالت شما قفل می شوید و ادامه صعودتان امکان ندارد چون طناب شما را به سمت پایین می کشد .

11 . استفاده از کوئیک دراو های  ثابتی که چند میل آنها در سایش با طناب از بین رفته است .

استفاده از کوئیک های ثابت بر روی مسیر اسپرت می تواند بسیار جذاب باشد اما فراموش نکنیم که این کوئیک ها به مرور زمان در محل حرکت طناب بر روی خود از قطرشان کم می شود و به مرور زمان این مساله می تواند بسیار خطرساز شود و در یک سقوط منجر به شکسته شدن کارابین گردد . حتماً قبل از انداختن طناب به داخل این کارابین ها آن ها را به صورت چشمی چک کنید .

 

12 . اعتماد کورکورانه به بولت ها

حتی یک بولت که شما بسیار به آن اعتماد دارید نیز ممکن است در یک سقوط بشکند و یا از جای خود خارج شود . این مساله در مناطق پر رطوبت و حاشیه دریاها نیز بسیار حادتر می شود . در گزارشی که در سال 2009 توسط UIAA منتشر شد ابراز شد که 10 تا 20 درصد بولتها در مناطق پر رطوبت در اثر یک نیروی 1125 پوندی می تواند از جا کنده شود . ( یک سقوط شدید می تواند نیرویی معادل 2600 پوند ایجاد کند ) ( به عنوان مثال در دیواره پل خواب مسیرهایی مانند آبرفتیها یا خانم خوشگله در فصول پر بارش دائماً در معرض ریزش آب و رطوبت می باشند ) همچنین بولتهای قدیمی نصب شده بر روی مسیرها می تواند بسیار خطرناک باشد . ( مسیرهایی مانند آیینه ، کلاهک چکاد و باقر عیوضی در دیواره پل خواب که البته این مسیرها ترمیم شده است )

 

13 . ایستادن در مسیر سقوط سنگ 

معمولاً در هنگام ریزش باران و یا بادهای شدید سنگهایی از بالای دیواره به سمت پایین می افتد . بارها شاهد بوده ام که دوستان سنگنورد در هنگام باران در قسمتهای پر ریزش مسیرهای سنگنوردی بدون کلاه ایستاده اند و بی خبر از اتفاقی که ممکن است بیفتد . ریزش باران می تواند خاک دور سنگها را شسته و آنها را سست کند .

 

14 . قرقره کردن طناب بر روی حلقه های ثابت نصب شده در کارگاه

حلقه های ثابت نصب شده در کارگاه معمولاً جوشکاری شده می باشند و سطح آنها پستیها و بلندیهای زیادی برای آسیب رساندن به طناب صعود شما دارد . این حلقه ها  برای فرود مناسب هستند ولی اگر قرار باشد طناب روی فشار وزن شما درون آنها حرکت کند می توانند به طناب آسیب برسانند و حتی آن را از بین ببرند . حتماً برای صعود قرقره از کارابینهای خود استفاده نمایید .

یک اتفاق واقعی : یک سنگنورد که در حال فرود قرقره از یک مسیر 5.12d بود با پاره شدن طناب خود از وسط مسیر سقوط کرد ولی خوشبختانه جان سالم به در برد .

 

15 . در هنگام صعود دیگران سکوت اختیار کنید .

حرف زدن پای مسیرها و پرت کردن حواس صعود کننده می تواند برای او مشکلات زیادی بوجود بیاورد . در زیر مسیر کاری جز تشویق انجام ندهید .

 

16 . ول کردن سگ خود در پای مسیر

ول کردن سگی که مورد علاقه شما است در پای مسیر ممکن است برای سنگنوردان مشکل زیادی ایجاد کند . سگها علاقه زیادی به بازی  کردن با افراد و همچنین طناب دارند .

 

اشتباهات در سنگنوردی کلاسیک ( صعودهای مصنوعی یا دیواره نوردی ) :

17 . اعتماد کردن به اسلینگ های ثابت روی مسیر

فقط به خاطر اینکه یکی قبلاً این طنابچه را روی مسیر برای صعود استفاده کرده به این معنا نمی باشد که آن طنابچه هنوز ایمن می باشد . همچنین به یاد داشته باشید که به راحتی به درختچه هایی که در مسیر از آنها میانی گرفته شده است اعتماد نکنید . حادثه ای که در بیستون سال 79 رخ داد نمونه ای از این موارد می باشد .

یک نمونه واقعی : در سال 2009 یک تسمه پوسیده کارگاه پاره شد  و باعث مرگ دو سنگنورد گردید .

 

با توجه به تقسیم بندی آلپاین کلاب امریکا حوادثی که در صعود اتفاق افتاده از نظر فراوانی به شرح زیر می باشد . این اطلاعات از سال 1951 لیست شده است . حدود 50 درصد حوادث ناشی از سقوط و یا لغزش از روی سنگ بوده است . 15 درصد  ناشی از سر خوردن و یا سقوط بر روی شیبهای برفی بوده است . حدود 9 درصد تلفات ناشی از ریزش سنگ یا یخ بر روی افراد بوده است . اما در مورد سرخوردن ها و سقوط ها به طور جداگانه ، 14 درصد ناشی از صعود بدون طناب بوده و 11 درصد تلفات ناشی از عدم کارگذاری تعداد مناسب میانی بوده است .

موارد دیگر شامل بیماریهای صعودکنندگان مانند بیماریهای ارتفاع ، شرایط خراب آب و هوایی و بهمن و ... بوده است .

 18 . زدن خود حمایت با استفاده از دیزی چین :

دیزی ها ابزارهای بسیار مناسبی هستند اما نه برای زدن خودحمایت ، آنها برای استفاده در صعود مصنوعی کاربرد دارند و عموماً در ایران به عنوان خودحمایت استفاده می شوند . با توجه به اینکه این نوع تسمه ها بسیار استاتیک می باشند هر نوع شوک شدیدی به آنها باعث وارد آمدن بار زیادی به سیستم کارگاه شما خواهد شد و حتی می تواند منجر به پاره شدن حلقه های دیزی و در نهایت سقوط شما گردد .

 

19 . بی توجهی نسبت به نیروهایی که به سمت بیرون و بالا به اولین میانی وارد می شود .

این مساله خصوصاً در ابزار گذاری بسیار حائز اهمیت است . بارها افرادی را دیدیم که مشغول ابزار گذاری هستند و با سقوط به جای آن که میانی های آنها از بالا زیپ شود از پایین شروع به زیپ شدن می کند . این مساله بسیار حائز اهمیت است زیرا در هنگام سقوط ( خصوصاً در صورت فاصله داشتن حمایتچی از پای مسیر طناب تمایل دارد به غیر از آخرین میانی که کار گذاشته اید بقیه را  به سمت بالا و بیرون بپراند . در صورتیکه میانی اول از پایین تحمل مقاومت در برابر این نیرو را داشته باشد برای بقیه میانی های شما مشکلی پیش نخواهد آمد . اما بارها دیده ایم که با سقوط فرد در مناطق سنگنوردی ایران میانی های او از پایین شروع به زیپ شدن کرده و او روی آخرین ( و تنها ) میانی خود مانده است . این مساله می تواند بسیار خطرناک باشد . راهکار خود من برای جلوگیری از این مساله آن است که عموماً سعی می کنم از فرند به عنوان میانی اول استفاده کنم . ( این مساله به این خاطر است که این ابزار بر خلاف ابزارهایی مانند کیل یا ترای کم با وارد آمدن نیرو به سمت بیرون از شکاف بیرون نمی پرد . ) . نکته بعدی نیز آن است که حمایتچی در صعودهای ابزار گذاری عموماً باید در پای مسیر قرار بگیرد .

 

سنگنوردی مصنوعی بدون کلاه همیشه یک اشتباه بزرگ است !

20 . نگذاشتن میانی برای نفر دوم در تراورسها :

این مساله بسیار حاد می باشد . گاهاً در هنگام عبور از یک تراورس سخت قبل از کراکس یک میانی می گذاریم تا در صورت سقوط میانی ما را نگاهدارد اما به این فکر نیستیم که نفر دوم اول باید میانی را باز کند و سپس حرکت کراکس را انجام دهد . در واقع پاندولی نفر دوم در تراورسها عموماً خطرناک تر از نفر اول است . نصب میانی قبل و بعد از کراکس ها و ایمن کردن تراورس ها یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کامل داشت .

در گشایش مسیری که در دیواره شاه دژ داشتیم یک سنگ ریزشی بسیار خطرناک در مقابلم قرار داشت و حرکت بسیار ریز و سنگینی که باید روی آن می زدم تا از آن عبور می کردم . بعد از نصب میانی و زدن حرکت در یک حالت بی تعادلی حدود 15 متر تراورس کردم و این علی بود که مجبور بود میانی را بردارد و سپس آن حرکت تعادلی را بزند . در صورت از دست دادن تعادل پاندولی علی می توانست بسیار بلند باشد .

 

21 . نگذاشتن میانی کافی در عبور از کلاهکهای تراورسی

عموماً مسیرهای  نزدیک به زمین که در آنها تراورس وجود دارد جزو خطرناک ترین مسیرها به حساب می آیند . با توجه به آنکه فاصله صعود کننده از زمین تغییری نمی کند و صعود کنند از لحاظ ذهنی احساس می کند میانی هایی که کارگذاشته کافیست ولی مساله این است که دراین نوع تراورسها فاصله صعود کننده از زمین تغییر نمی کند  و اگر در یک مسیر با فاصله 7 متری از زمین ، صعود کننده 3 متر از آخرین میانی خود فاصله بگیرد در صورت سقوط احتمال خوردن او به زمین بسیار بالا است .

 

22 . استفاده از ابزارهای استراتژیک در کارگاه

گاهاً ممکن است شما ابزاری را که در کراکس یک مسیر کاربرد دارد را در کارگاه استفاده کنید . همیشه به یاد داشته باشید اگر شکاف روبه روی شما شکاف بازی است اگر می توانید با خلاقیت در کارگاه خود از ابزارهای ریز استفاده کنید ابزار درشت را برای کراکس نگاه دارید . البته این مساله را هم به یاد داشته باشید که هیچگاه ایمنی کارگاه را با این کار زیر سوال نبرید .

در صورتیکه در ادامه مسیر نیاز به ابزار خاصی دارید حتماً کمی فرود روید و ابزارهایی که دیگر کاربرد ندارند را از قسمت پایین باز کنید . این مساله باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما خواهد شد.

23 . حمل کردن تسمه های دوخته نشده

تسمه های دوخته نشده کاربرد بسیار زیادی دارند . گره این تسمه ها به آسانی باز می شود و شما می توانید از آنها برای گرفتن میانی در حفره های سنگ و یا بلوک کردن به دور درختچه ها استفاده نمایید . ( این قابلیتی است که تسمه های دوخته شده ندارند ) حتماً در دیواره نوردی دو جفت تسمه جهت مواقع اضطراری همراه داشته باشید .

24 . اصطکاک اشیاء هم جنس روی هم :

هیچگاه تجهیزات سنگ نوردی هم جنس را روی هم نسرانید . به عنوان مثال طناب باردار با سایش بر روی تسمه به طور قطع تسمه را خواهد سوزاند و به خود طناب نیز آسیب خواهد رسید . نمونه های زیادی از حوادثی که در ایران اتفاق می افتد به این خاطر است . همیشه از یک کارابین برای این اتصال استفاده کنید . سایش دو جسم هم جنس باردار بر روی هم حتی برای مدت زمان بسیار کوتاه می تواند در سنگنوردی فاجعه بار باشد .

 

25  . فراموش کردن آچار کیل :

آچار کیل می تواند هم در پاکسازی مسیر بسیار پرکاربرد باشد و هم در جمع آوری ابزارها و هم کمک حال شما در عبور دادن بلوک از حفره های درون سنگ . هیچگاه این ابزار کلیدی را فراموش نکنید .

 

26 . فراموش کردن هدلمپ :

هر وقت قصد صعود بر روی یک مسیر با بیش از یک طول را دارید حتماً هدلمپ خود را همراه ببرید . بارها برای صعود مسیری برنامه ریزی کردم که در نظرم 4 ساعته مسیر تکمیل می گردید اما در نیمه های شب به پایین دیواره رسیدم . هدلمپ باید حتماً در یک مکان قابل دسترس و همراه یک دیواره نورد باشد . نداشتن روشنایی در یک بحران می تواند بزرگ ترین حوادث را به بار بیاورد . همچنین هدلمپ در مواقع خطر می تواند برای علامت دادن از دور بسیار بهتر از صدای شما باشد .

 

27 . حمل کردن کوله در صعودهای تنوره ای

در صعودهای تنوره ای داشتن کوله در پشت کمر می تواند باعث حادثه گردد . هنگامی که شما باید از قسمت پشت و کمر خود برای اصطکاک مناسب با سنگ استفاده کنید و کوله شما مزاحم شما می باشد این مساله می تواند حتی منجر به سقوط شما گردد . بهترین کار در این مسیرها اتصال کوله با کارابین به هارنس شما است تا کوله به همراه شما کشیده شود و در پشت شما نباشد .

 

اشتباهات بولدرینگ

28 . عدم تمرکز در حمایت

شما در هنگام حمایت نفر خود نباید به هیچ چیز دیگری فکر کنید . با گوشی جدید خود بازی نکنید ، آب نخورید و یا حتی با دوست خود صحبت نکنید . تمام حواس شما باید معطوف به فرد صعود کننده باشد .

 

29 . همیشه قبل از صعود مسیر فرود خود را مشخص کنید . ممکن است شما از یک مسیر ساده صعود کرده باشید ولی مسیر فرود را تشخیص ندهید . انتخاب یک مسیر فرود سخت می تواند منجر به سقوط شما گردد .

 

30 . صعود کردن با کفشهای خاکی

کفشهایی که کف آن را خاک گرفته است اصطکاک لازم را با سنگ برقرار نمی کند و عموماً سر می خورد . قبل از صعود حتماً کفشهای خود را تمیز کنید .

31 . زدن علامت بر روی سنگ

برخی از سنگنوردان برای مشخص کردن گیره های صعود آنها را با گچ مشخص می کنند . این کار عیبی ندارد ولی به یاد داشته باشید که قبل از ترک منطقه حتماً این گچها را پاک کنید .

 

اشتباهات یخ نوردی :

32 . سقوط در یک مسیر اسپرت سنگنوردی یک قسمتی از بازی است که شما شروع کرده اید اما سقوط بر روی یک مسیر یخ نوردی می تواند بسیار خطرناک باشد . ممکن است کرامپون به بدن شما گیر کند و یا تبر به صورت شما یا بدن شما برخورد کند و حادثه بیافریند . قبل از صعود سرطناب در یخ نوردی ، یاد بگیرید که چطور حمایتهای میانی خود را تست کنید و از حد تواناییهای خود آگاه باشید . یک صعود کننده سرطناب در یخ نوردی تا حد امکان  نباید سقوط داشته باشد !

 

33 . حمایت مستقیم در زیر مسیر صعود :

بر خلاف صعودهای سنگنوردی که عموماً حمایتچی زیر مسیر قرار می گیرد در صعودهای یخ نوردی حمایتچی حتماً باید از راستای صعود فاصله داشته باشد . سقوط فرد صعود کننده و برخورد او با حمایتچی می تواند بدترین حادثه در این میان باشد . گذشته از آن ریزش یخ هایی که فرد صعود کننده می شکند و برخورد آنها با حمایتچی می تواند بسیار خطرناک باشد .

یک حادثه واقعی : Rod Willard  در سال 2002 در اثر سقوط یک تکه بزرگ یخی بر روی خود جانش را از دست داد .

34 . آب شدن یخ اطراف میانی ها :

حتماً در صورتیکه قصد دارید از پیچ یخهای خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید مطمئن شوید که فلز یخ اطراف خود را آب نکرده باشد . این مساله خصوصاً در روزهای آفتابی بسیار حساس می باشد . برای جلوگیری از این مساله می توانید سطح پیچ یخ خود را با برف پر کنید و یا بر روی پیچ خود یک سایبان درست کنید .

 

35 . صعود یک مسیر یخی قبل از آنکه یخ آن کاملاً شکل بگیرد .

گاهاً منتظر ماندن برای شکل گرفتن یخ آبشار نوا حوصله آدم را سر می برد و تیمهایی هستند که زودتر از حد معمول اقدام به صعود می کنند .یخ شکل نگرفته بسیار خطرناک است و می تواند به راحتی فرو بریزد . این مساله در مورد پایان فصل صعود آبشارهای یخی نیز صدق می کند و افرادی هستند که در هنگام آب شدن یخ آبشارها اقدام به صعود می کنند که این مساله نیز می تواند بسیار حادثه خیز باشد .

 

36 . تلاش برای نصب کردن پیچ یخ بالای سر شما

عموماً در سنگنوردی تلاش می کنید که ابزار را در بالاترین نقطه در دسترس قرار دهیم . اما در یخ نوردی با توجه به آنکه نصب پیچ یخ نیازمند اعمال نیروی عمود بر یخ می باشد نصب آن در این حالت می تواند صعود کننده را دچار مشکل کند . اگر بر روی یک طاقچه هستید این کار برای شما مشکلی ایجاد نمی کند ولی در صورتیکه در یک شیب تند و در یک حرکت تعادلی در حال نصب پیچ یخ خود هستید اگر می خواهید پیچ را در بالاترین نقطه ممکن نصب کنید ممکن است این مساله باعث از دست دادن تعادل شما و در نهایت سقوط شما گردد .

 

37 . استفاده نکردن از عینک

در یخ نوردی برخلاف سنگ نوردی ، ضربات تبر به داخل یخ می تواند تکه های یخ را به صورت و چشمان شما پرتاب کند . استفاده از عینک های تلق دار برای صعود یخ نوردی می تواند محافظ خوبی برای جلوگیری از این مساله باشد .

 

38 . فراموش کردن بهمن های موجود در منطقه

گاهاً برای دستیابی به یک منطقه یخ نوردی عبور از مناطق بهمن خیز ضروری به نظر می رسد . در صورتیکه در این عبور شرایط بهمن و ایمنیهای مربوطه را در نظر نگیرید ممکن است در این عبور دچار مشکلات فراوانی شوید .

حتماً شرایط آب و هوایی منطقه و شیبهای مختلف آن را قبل از صعود در نظر بگیرید .

 

39 . هم هوایی نکردن .

حتی اگر شما یک دونده ماراتن هم باشید هم هوایی نکردن با ارتفاع می تواند بدن دونده شما را با مشکلات زیادی مواجه کند . بدن باید به این مساله عادت کند که با شرایط اکسیژن کم خود را تطبیق دهد . حتماً قبل از صعود خود در ارتفاع کمی ارتفاع گرفته و سپس به مناطق پایین تر مراجعه کنید تا بدن شما با شرایط هم هوا گردد .

 

40 . عبور از شکافهای یخچالی بدون استفاده از طناب :

پلهای برفی و تله های برفی می تواند عامل بسیار مهمی در ایجاد حوادث برای شما باشد . عبور بدون حمایت از این معابر باعث ایجاد حوادث جبران ناپذیری برای شما خواهد شد .

 

41 . وصل نکردن طناب به همدیگر در عبور از معابر

در صورتیکه هیچ میانی بین شما و نفر صعود کننده وجود ندارد و قصد عبور از شیبهای تند برفی را دارید سعی کنید به صورت همزمان صعود نکنید و یکی از نفرات تیم در موقعیت باثباتی باشد .

 

42 . برنامه ریزی برای شرایط هوای خراب و عدم دید کافی

حتماً قبل از برنامه برای شرایطی که ممکن است دید کافی نداشته باشید برنامه ریزی کنید . برگشت با قطب نما با استفاده از گرای معکوس و یا استفاده از GPS  و برگشتن با استفاده از آن را حتماً از قبل برنامه ریزی کنید .

 

43 . نوشیدن آب

در ارتفاعات بالا ، سرما ممکن است باعث شود که شما دیرتر تشنه شوید . به یاد داشته باشید که کم آبی در بدن باعث خواهد شد که شما زودتر ارتفاع زده شوید . قبل از آنکه تشنه شوید به اندازه مناسب آب بنوشید .

 

44. همراه نداشتن عینک آفتابی اضطراری

برف کوری در یک برنامه می تواند به طور کامل کل برنامه شما را تحت تاثیر قرار دهد و برای شما حادثه ایجاد کند . حتماً عینک آفتابی مناسب را همراه خود داشته باشید .

45 . پوشاندن و محافظت از صورت

زندگی در یک یخچال همیشه با بازتاب شدید نورخورشید همراه است . با استفاده از کرمهای محافظ و موارد ایمنی از چشمان و پوست خود محافظت کنید .

46 . استفاده از یک حمایت بک آپ علاوه بر یومار

علاوه بر حمایتی که از یومار خود گرفته اید در شیب های تند و خطرناک حتماً از یک ابزار قفل شوند دیگر نیز در کنار یومار خود استفاده کنید .

47 . نگاه کردن به یک ابزار در هنگام تست کردن آن

بارها پیش آمده که در هنگام تست کردن یک ابزار به آن نگاه کرده ایم و با شوک به ابزار ، آن را به سمت صورت پرتاب کرده ایم . همیشه در هنگام وارد آمدن شوک به ابزار خود سر خود را به سمت پایین نگاه دارید تا در صورت در رفتن ابزار با صورت و چشمان شما برخورد نکند .

48 . همراه بردن بیش از حد یا ناکافی آب

در صورتی که میزان آبی که همراه خود می برید بیش از حد باشد در هنگام صعود در حمل آن دچار مشکل خواهید شد و اگر این حجم آب ناکافی باشد با مشکل کم آبی مواجه خواهید شد . همیشه آب را به میزان مورد نیاز خود حمل کنید .

49 . حرکت عقب تر از تیم جلویی هنگامی که کند هستید .

در حالتیکه دو تیم مختلف در روی یک مسیر فعالیت می کنند اگر احساس می کنید که از تیم دیگر ضعیف تر هستید اجازه دهید آنها جلوتر حرکت کنند . این مساله مانع از ایجاد استرس و تنش برای شما و تیم مقابل خواهد شد .

 

50 . کثیف کردن هم طناب

گاهاً روی دیواره نیاز دارید تا رفع حاجت داشته باشید :)  . نحوه انجام این مساله بسیار مهم است . حواستان  جمع باشد که طناب یا ابزار و یا هم طناب خود را کثیف نکنید . جهت باد را در نظر بگیرید و مکان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید .  

 


نویسنده : حمید شفقی ساعت ۸:٠٠ ‎ق.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/۱٩


50 اشتباه که می تواند منجر به آسیب شما شود .

به زودی در وبلاگ کوهنوردی نشان زندگی


نویسنده : حمید شفقی ساعت ٩:۳٤ ‎ق.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/۱۸


با توجه به حجم بارشهای هشت هزاریها و فعالیت کوهنوردان بر روی این قلل و افزایش احتمال وقوع خطرات جانبی آرزو می کنم کلیه کوهنوردان ( چه دوستان ایرانی و چه کوهنوردان خارجی ) با سلامت و تندرستی از منطقه صعود برگردند .

موفق شدن همیشه دست یافتن به قله اصلی نیست . امید دارم دوستانمان شاد و سرحال برگردند .

 

تبریک به عظیم قیچی ساز سرمایه ارزشمند کوهنوردی ایران به خاطر صعود قدرتمندش به آناپورنا :)


نویسنده : حمید شفقی ساعت ۱٠:٢۸ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/۱٦


این مسیر با 5 طول . کارگاههای دورول و به صورت ابزار گذاری گشایش گردید .( در یک روز کاری )

درجه های مسیر عبارتند از :‌

طول 1 :‌5.11b  , 45m , 2 bolts

طول 2 : 5.10b , 30 m , 2 bolts

طول 3 : 5.10a , 35m, 1 bolt

طول 4 : 5.11a , 35m, no bolts

طول 5 : 5.11c/d , 35 m , 3 bolts

طول 1 به صورت فلاش و بقیه طولها آنسایت گشایش گردید .چالش ابزار گذاری طول 5 بالا است و با ریسک بالا است .

چند تا عکس

 

شماتیک مسیر صعود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همین !

The Freedom Route .


نویسنده : حمید شفقی ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳٩۱/٢/۱٢