گزارش برنامه صعود سراسری به قلل دنا – قله کل قدویس

سرپرست قله کل قدویس : جلال چشمه قصابانی

روز شمار برنامه :

پنج شنبه 15/11/83 :

قرار بود که همه تیمها روز پنج شنبه ساعت 4 بعد از ظهر در تربیت بدنی یاسوج باشند . با اینحال با توجه به مشکلات درسی و کاری ما کمی دیرتر از سایر تیمها به سمت یاسوج رفتیم . تعدادی از بچه های کرج هم همراه ما بودند . قرار ما ساعت 4 ترمینال جنوب بود . در آنجا با بچه های کاهار ملاقات کردیم و سوار اتوبوس شدیم . اتوبوس ما با کمی تاخیر به سمت یاسوج حرکت کرد .

جمعه 16/11/83 :

صبح ساعت 4:30 صبح به یاسوج رسیدیم . شهر کاملاٌ خلوت بود . حتی یک ماشین هم در خیابانهای عریض شهر یافت نمی شد . نگران این بودیم که چطور خودمان را به تربیت بدنی برسانیم . در نقطه ای که ترمینال یاسوج قرار داشت پیاده شدیم و خوشبختانه توانستیم دو تا ماشین پیدا کنیم تا ما را به تربیت بدنی برسانند . وقتی به تربیت بدنی رسیدیم که همه خواب بودند . نگهبان مجموعه را بیدار کردیم و داخل یک سالن ورزشی بزرگ شدیم . اکثر کوهنوردان در نقاط مختلف سالن مشغول استراحت بودند . ما هم که خیلی خسته بودیم سریع گوشه ای را پیدا کردیم و به استراحت مشغول شدیم . خوشبختانه شوفاژهای سالن کار می کردند و ما از سرمای یاسوج در امان بودیم . ساعت 6 صبح برپا داده شد . متوجه شدیم که کوهنوردان در چند بخش مختلف به استراحت مشغول بوده اند . به خوابگاه بغلی مراجعه کردیم .   صبحانه مختصری را خوردیم و به سالن اجتماعات تربیت بدنی رفتیم . اعضای تیم ملی بانوان هم خود را به آنجا رساندند . آنها شب گذشته را در خوابگاه اداره تربیت بدنی کل گذرانده بودند . ساعت 9 مراسم افتتاحیه شروع شد . متاسفانه سرپرست تیم کرج  هنوز نیامده بودند و ما در یک حالت بلاتکلیفی بودیم و نمی دانستیم که باید با کوهنوردان تهران رژه برویم یا اینکه به عنوان تیم کرج ؟! به هر حال ایشان آمدند و یک پلاکارد هم برای کرج نوشته شد و قرار شد ما جدا از تهران رژه برویم . مسئولین شهر یاسوج شروع به سخنرانی کردند و امام جمعه یاسوج هم صحبتهایی کرد .  در ادامه ریاست فدراسیون کوهنوردی کمی در مورد صعود صحبت کرد و برای کوهنوردان آرزوی موفقیت کرد . سپس از 6 کوهنورد پیش کسوت کشور قدردانی به عمل آمد . آقای احمد اخوان ، خانم نرگس حکیمیان ( همسر مرحوم بشر دوست ) از تهران ، جواد ترابی از اصفهان ، بهمن ایزدی از فارس ، غلامرضا حق بین و فریدون آصفی از کهگلیویه و بویر احمد و همچنین پیمان یاوری از کرمانشاه به عنوان مربی برگزیده سال برگزیده شد .

بعد هیاتهای کوهنوردی استانها شروع به رژه رفتن نمودند و این رژه ابتدا با خانمها شروع شد که در اول صف 2 خانم با لباس محلی و در ادامه اعضای تیم ملی بانوان و بعد هم کوهنوردان زن کشور رژه رفتند . سپس هیاتهای استانهای مختلف رژه رفتند . در پایان هم قرار شد که صعودها از 3 استان فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان انجام شود .

بچه های مخابرات کرج قرار شد قله پازن پیر را صعود کنند . فرهاد عزیزی مقدم هم به همراه رضا زارعی و تعدادی دیگر از کوهنوردان به سمت قلل بیژن و منطقه سی سخت رفتند . سایر بچه های کرج هم که شامل تعدادی از بچه های مدیریت درمان و برخی اشخاص دیگر بودند به همراه بچه های هفت خوان و کهار به سمت قله کل قدویس حرکت کردند .

تعدادی از قله ها در منطقه سی سخت واقع بودند . می گویند کیخسرو پادشاه ساسانی با تعدادی از سربازانش قصد عبور از دامنه های دنا را داشتند  . سپاه کیخسرو در گردنه ای مرتفع دچار برف و بوران و سرما شدند و یکی از بهترین مردان سپاه به نام بیژن و تعدادی از سربازان سخت کوش او بر اثر سرما جان باختند . امروزه آن گردنه وقلل اطراف آن را به نام آن سردار بیژن نامیده اند و دامنه های آن را به یاد 30 مرد سخت کوش "ُسی سخت " نامیده اند . ( به نقل از وبلاگ کوه قاف ) بلندترین قله این خط الراس فنی و سرد قله مورگل به ارتفاع 4420 متر است . اما در مورد سختی شاید بتوان گفت که قلل بیژن و قله کل قدویس سخت ترین مسیرهای صعود را دارند . قله کل قدویس به دلیل صعود از جبهه شمالی دارای سرمای زیاد و حجم برف بالا می باشد و رسیدن به پای کار این قله  که در گوشه خط الراس واقع شده است حدود 4 ساعت طول می کشد . تعدادی از تیمها در همان جمعه و شنبه برنامه را به اتمام رساندند اما برنامه ما صبح جمعه آغاز شد . مسیر خود را از سمت تربیت بدنی به سمت جاده سمیرم ادامه دادیم . بعد از گذشتن از کنار دهاتی مانند آبگرمک ، دارشاهی دره چناری ، سرآسیاب، پاتاوه ، باک ، تنگ رواق و دیدن کل خط الراس زیبا و فنی و صخره ای دنا در حالی که از کناره رودخانه بشار عبور می کردیم و پس از گردنه میمند حرکت خود را به سمت شمال ادامه دادیم و خود را به ده سیور رساندیم . کل قدویس آخرین قله این خط الراس بلند است .  سیور دهی کوچک است که در شمال قله و به فاصله زیادی از آن قرار گرفته است . البته برای رسیدن  به قله می توان از ده ماندگان نیز صعود را انجام داد با این تفاوت که مسیر بسیار طولانی تر و فنی تر می شود .  به هر حال ساعت 4:35 به ده سیور رسیدیم و به سمت حسینیه ای که در ده بود حرکت کردیم  . مردم ده با خون گرمی از ما استقبال کردند و حسینیه ده را به طور دربست در اختیار ما قرار دادند . در ده خریدی انجام دادیم و غذایی درست کردیم . قرار شد صبح ساعت 5 برپا باشد و ساعت 6 حرکت کنیم .              موقعیت           جغرافیایی    سیور N31 06.111 E51 25.124  وارتفاع آن از سطح آبهای آزاد 2106 متر می باشد . شب را در ده ماندیم . دایی جلال در مورد صعود فردا توضیحاتی داد و به امید فردا به کیسه خوابهایمان رفتیم .

شنبه 17/11/83 :

صبح ساعت 6 صبح با تمام وسایلمان به سمت گردنه اتابکی حرکت کردیم . برف تازه ای که باریده بود حرکت را بسیار دشوار کرده بود . حرکت به کندی انجام می شد ولی تیم 63 نفری ما یک دالان در میان برفها ایجاد کرده بود . نفرات جلویی هر وقت خسته می شدند جای خود را با نفرات تازه نفس عوض می کردند و به این ترتیب آهنگ حرکت تیم تقریباٌ یکنواخت بود .  از باغهای پایین ده عبور کردیم و داخل دره شدیم . بعد از حدود 2 ساعت حرکت داخل دره بر روی یالی به سمت جنوب مسیر خود را ادامه دادیم . یال مذکور فوق العاده پر برف بود و برفکوبی آن بسیار سنگین بود . بچه های کرج این قسمت را به خوبی برف کوبی کردند و میشود گفت سخت ترین قسمت مسیر همین شیب بود . یکی از اهالی ده به نام آیت ا... رئیسیان نیز همراه ما بود و ما رو راهنمایی می کرد . او با تفنگ شکاری قدیمی خود در جلوی تیم حرکت می نمود .  بعد از اینکه یال را به سمت گردنه ادامه دادیم به صخره هایی رسیدیم که ارتفاع بعضی از آنها به 100 متر نیز می رسید . در کنار صخره ها کمی استراحت کردیم و نهار خوردیم . ارتفاعی که درآن قرار داشتیم ارتفاع 2699 متری بود . ساعت هم 11:30 بود . سرپرست یک ساعت استراحت و نهار اعلام کرد . سپس آقای رئیسیان که بسیار زحمت کشیده بودند برای تیم شعری خواندند و دو تیر هم به افتخار بچه ها شلیک کرد و از آنجا به دلیل اینکه کفش مناسبی نداشتند برگشتند . تیم به حرکت خود ادامه داد . هدف گردنه اتابکی بود که در زیر آن قسمتی بهمن گیر وجود داشت که بسیار خطرناک نشان می داد . ما از بالای دهلیز عبور کردیم و خود را به روی گردنه رساندیم . ارتفاع گردنه 3076 متر است و تازه از آنجاست که می شود قله دوردست کل قدویس را دید .  همچنین قلل لوکور مرکزی و غربی در سمت شرق ما دیده می شوند . قله صخره ای چرچر نیز در امتداد گرنه و به سمت شرق دیده می شود . در کنار قله کل قدویس قلل دیگری مانند کل گل زرد و کل شیدا و کل بلبل نیز دیده می شوند . هوا ابری و گرفته است و باد سردی در منطقه می وزد . ظاهراٌ هوا رو به خرابی گذاشته است . از گردنه به سمت جنوب به پائین سرازیر شده و در کف دره اتابکی چادر می زنیم . ساعت 3:30 عصر است . ارتفاع محل کمپ 2948 متر می باشد .  با اینحال کوله کشی و برف کوبی سنگین تیم را خسته کرده است . بلافاصله چادر زده و به داخل چادرهای خود می رویم . سرپرست برنامه اعلام می کند که صبح ساعت 4 بیدارباش است و ساعت 5:30 نیز حرکت است و از تیمها میخواهد که اعضای ضعیف خود را پایین بگذارند .  بقیه روز را به برف آب کردن و درست کردن چای و نسکافه و صحبت با دوستان می گذرانیم . کم کم هوا سرد می شود ولی آسمان  کاملاٌ صاف است و می شود ستاره ها را به خوبی دید .

یکشنبه : 18/11/83

صبح ساعت 4:30 از خواب بیدار می شویم . با توجه به اینکه از شب قبل کوله حمله خود را چیده ایم کار زیادی برای انجام دادن نداریم و تنها کار ما درست کردن چایی است .  کوله حمله های خود را آماده کرده و چراغ پیشانیها را روشن می کنیم . هوا بسیار سرد است و وزش باد سرد دانه های یخ زده برف را به سر وصورت اعضای تیم می کوبد . به سمت شرق حرکت کرده و کمی ارتفاع می گیریم تا از شیب بهمن گیر پایین قله چرچر رها شویم .

پس از رد کردن شیب بهمن گیر بر روی یال صعود به قله کل قدویس می افتیم .  حرکت خود را  از روی یال به سمت جنوب ادامه می دهیم . خوشبختانه به دلیل سردی هوا هنوز برف حالت یخ زده ای دارد و نیاز به برف کوبی خیلی سنگین نیست . با توجه به اینکه اکثر اعضای تیم همراه تیم هستند سرپرست برنامه برای اینکه افرادی که توانایی ندارند بالا نیایند سرعت حرکت تیم را خیلی زیاد می کند . سرقدم با سرعت بالایی حرکت می کند و ما هم به دنبال او .  بعد از حدود نیم ساعت حدوداٌ 20 نفر از اعضای تیم به سمت پایین برمی گردند . چه بهتر بود که آنها خود با قضاوت در مورد شرایط خود در چادر می ماندند و باعث نمی شدند که سرپرست چنین کاری انجام دهد .  به هر حال سرعت حرکت تیم بسیار یکنواخت و مناسب می شود . شهاب رئیسی در جلوی تیم با قدمهای کوتاه ولی یکنواخت حرکت می کند و تیم هم به دنبال او . بعد از مدتی حرکت کمی استراحت می کنیم . حدود 10 دقیقه . قله بسیار نزدیک به نظر می رسد ولی هر چه می رویم به آن نمی رسیم . ارتفاع در محل استراحت 3988 متر است . به هر حال حرکت خود را به سمت بالا ادامه می دهیم و سرانجام حدود ساعت 10:30به قله کل قدویس می رسیم . ارتفاع قله 4320 متر و مختصات جغرافیایی آن N31 03.149 E51 20.810 می باشد . قلل کل پازنی ، کل شله در شمال غربی و قلل کل بلبل و کل شیدا در غرب و قله کل پازنی در شمال دیده می شوند . هوا فوق العاده سرد می باشد . عکس گرفته و پس از نوشیدن مقداری شربت و بیسکویت بلافاصله حرکت خود را به سمت پایین آغاز می کنیم . در همان حال مسئول تربیت بدنی یاسوج با تیم ما تماسی داشته و صعود ما را به قله تبریک می گوید . بلافاصله حرکت خود را به سمت چادرها آغاز کرده و از مسیر آمده برمی گردیم . ساعت 12:45 به چادرها می رسیم . سرپرست از ما می خواهد که غذایی خورده و ساعت 2 آماده حرکت برای رفتن به پایین باشیم . سریع چادر رو جمع و جور کرده و غذا می خوریم . بعد هم چادر ها رو جمع کرده و مجدداٌ گردنه اتابکی را صعود کرده و از مسیر آمده بر می گردیم . حدود ساعت 6 هم مجدداٌ در ده سیور هستیم . اهالی ده از ما پذیرایی گرمی می کنند . خوردن نان محلی و سوپ خوشمزه آنها بعد از صعود بسیار دلچسب است . ساعت 8 شب اتوبوس ما از راه می رسد . سوار اتوبوس شده و به سمت تربیت بدنی یاسوج راه می افتیم .

دوشنبه : 19/11/83

صبح برای گرفتن سهمیه ها به سمت تربیت بدنی حرکت می کنیم . متاسفانه به دلیل ناهماهنگی در هیات کوهنوردی کرج سهمیه ما قبلاٌ به افرادی دیگر !! داده شده است ( این هیات ما واقعاٌ خلاق و توانمند است !! )  به هر حال به سمت ترمینال می رویم . ماشین ترمینال برای ساعت 4 عصر است . تصمیم می گیریم به سمت کمر بندی برویم و از آنجا سوار ماشینهای اصفهان بشویم تا زودتر به کرج برسیم . در کمر بندی دو ساعتی معطل می شویم ولی هیچ ماشینی پیدا نمی کنیم . دوباره به ترمینال برمی گردیم تا بلیط ساعت 4 را تهیه کنیم . متاسفانه بلیطها تمام شده اند !! تنها راهی که برایمان باقی مانده است گرفتن سواری تا اصفهان است که آنهم بسیار گران تمام می شود . به هر وضعیتی که بود خود را به اصفهان می رسانیم و شب بلیط کرج را تهیه می کنیم . به دلیل شرایط بد آب و هوایی جاده ها بسته است و مجبور می شویم یک شب دیگر نیز در اصفهان بمانیم . شب را در خانه دوست یکی از بچه ها که دانشجو است می گذرانیم .

سه شنبه 20/11/83 :

صبح ساعت 10 از اصفهان به سمت تهران حرکت می کنیم .  ساعت 4:30 بعد از ظهر در کرج و در خانه هایمان هستیم .

بنا بر گزارش فدارسیون کوهنوردی ایران :

صعود زمستانی سراسری دنا که با شرکت 652 کوهنورد منتخب از 27 استان کشور، 8 نهاد و اعضاء تيم ملي كوهنوردي اعزامي به قله اورست به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر از روز جمعه 16 بهمن ماه به میزبانی استان کهکیلویه و بویر احمد آغاز شده بود صبح امروز با فتح موفق 11 قله مورد نظر توسط کوهنوردان به پایان رسید .

لازم به ذکر است که در این صعود  قلل : قلل حجال(3460 متر) حوض دال(4250 متر) و پازن پیر(4280متر) به میزبانی کهکیلویه و بویر احمد و بیژن 1 و 2(4340 متر و 4350 متر) نول شمالی و جنوبی(4110متر و4140 متر) حوض دال شمالی (4105متر) و کل خرمن(4180 متر) به میزبانی فارس و قلل کل قدویس(4320متر) مورگل(4425متر) و بیژن 3 یا قاش مستان(4435 متر) به میزبانی اصفهان صعود گردید همچنين در اين صعود 95 نفر از بانوان كشور حضور داشتند که تعداد 14 نفر از آنها حاضرین در اردوهای انتخابی و آماده سازی تیم ملی جهت صعود به اورست می باشند .

کل مسافت پیاده روی  در این برنامه 30 کیلومتر بود .

برای دريافت راهنمای جی پی اس و نقشه جی پی اس صعود به قله کل قدويس بر روی لينک زير کليک کنيد . به زودی راهنمای صعود به قلل مختلف با دستگاه جی پی اس بر روی اين وبلاگ قرار می گيرد .

برای استفاده از اين لينک شما به يک دستگاه جی پی اس و برنامه map source نياز داريد .

اگر توانستم عکسهايی هم از اين صعود بر روی وبلاگ قرار می دهم .