سه اصل اساسی تمرینات بلدرینگ :

دانش در مورد نحوه تمرینات به شما این امکان را می دهد تا یک برنامه تمرینی مناسب برای خود طراحی کنید و این برنامه در عین کارآمد بودن برای شما بهترین استفاده از زمان را نیز برای شما ممکن سازد . ممکن است شما از ورزشهای قبلی که انجام می داده اید با این سه اصل آشنا باشید ولی باید بدانید چطور از این سه اصل برای طراحی برنامه تمرینی خود استفاده کنید . حال اجازه بدهید در مورد سه راس این هرم بیشتر با هم صحبت کنیم :

راس اول : منفرد سازی

این اصل را می توان اصل برف دانه نیز نامگذاری کرد . این اصل بیان می کند که هیچ برنامه تمرینی برای دو سنگنورد در دنیا یکی نیست . به این عبارت که هر فردی با توجه به تواناییها و نقاط ضعف و قدرت خود نیازمند برنامه تمرینی خاص خود می باشد . بهترین برنامه تمرینی برای شما ، متمرکز بر نقاط ضعف شما می باشد . این برنامه باید زمان کافی برای ریکاوری و همچنین قابلیت خاص جهت داشتن بیشترین خروجی را با توجه به ورودیهای ممکن دارا باشد . همانطور که در دنیا هیچ سنگنورد دیگری دقیقاٌ مشابه شما نیست هیچ برنامه تمیرینی را نیز نمی توان از روی سنگنوردی دیگر کپی برداری نمود . این برنامه کپی شده ممکن است منجر به افت شما و یا حتی باعث ایجاد آسیب در اندام شما شود .

 

 

اصل دوم : اختصاصی بودن

اصل اختصاصی بودن ، مهمترین مساله ای است که همه سنگنوردان باید به آن توجه کنند . این فرضیه به سادگی به این مطلب اشاره می کند که هر چه فعالیتهای انجام شده توسط یک ورزشکار ، در راستای همان ورزش و مشابه آن باشند ، این کار باعث افزایش کیفیت و توان ورزشکار در انجام آن ورزش خاص می شود . به عنوان مثال تمرینات ورزشی که شرایطی شبیه به شرایط صعود را فراهم می کنند بهترین تمرینات جهت ارتقای کار سنگنورد می باشند . به طور مثال در مورد سنگنوردی فعالیتهای بلدرینگ ، کمپوس بورد و تمرین در طبیعت می توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند .

همچنین در نظر داشته باشید که تمرینات طراحی شده حتماٌ باید عضلات مورد نظر را درگیر نموده و سیستم انرژی رسانی بدن در شرایط واقعی را تقویت کنند .

اصل سوم : تمرین بیش از توان ( اضافه بار )

این اصل قدیمی ، یادآور این مطلب است که جهت پیشرفت در یک فعالیت باید به مرور زمان ، بالاتر از حد توان خود تمرین کنید . شما می توانید با افزایش قدرت و توان خود به این مساله دست پیدا کنید . همچنین این مساله را می توانید با افزایش سرعت تمرینات یا کم کردن استراحتهای بین تمرینات خود بدست آورید .

بهترین راه افزایش " اضافه بار " استفاده از برنامه تمرینی مناسب می باشد . به عنوان مثالی برای این مطلب ، یک کوهنورد آلپاین برای افزایش استقامت خود باید ساعتهای تمرین خود را در طول روز افزایش دهد . یک سنگنورد سرطناب برای افزایش استقامت خود باید از استراحتهای بین تمرین خود کم کند و ...

منبع : http://www.nicros.com/archive/archive01.cfm


ادامه دارد ...


نویسنده : حمید شفقی ساعت ۱:۳۳ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٦/۸/٢٢