روش ذکر شده در متن ترجمه شده زیر بدلیل نوع پاندولی آن می تواند بسیار خطرناک باشد و حتماً سنگنوردانی از آن استفاده کنند که توانایی بالایی در کنترل اندام و آمادگی جسمانی بالا باشند . در هر حال استفاده از این روش می تواند خطرات و آسیب زیادی را در صورت پاندولی به شما تحمیل نموده و در صورت گیر کردن در یک مسیر  و عدم توانایی در عبور از آن می توانید از این روش با رعایت احتیاط لازم استفاده نمایید .

دقیقاً یادم نمیاد ولی این طول فکر می کنم طول 4 یا 5 مسیر داریوش دیواره بیستون بود . دو شکاف موازی هم با متراژی حدود 15 متر که صعود از آن بسیار دشوار بود .نه شکاف آنقدر فراخ بود که بتوانی در آن پاگستر بزنی و نه آنقدر باریک که بتوان از لاخ پا و دست استفاده کنی . شکاف در حدی بود که فقط مقداری از عرض بدن بیشتر در آن جا می شد . یادمه اون طول رو که میانی هم نداشت !! با استرس صعود کردم . بعدها در مجله کلایمبینگ مطلبی دیدم که به نظرم خیلی مفید آمد و شاید اگر آن را زودتر میدیدم در پیمایش آن مسیر اینقدر اذیت نمی شدم . این روش در واقع ابتکاری است از Craig Luebben  که در صعود از مسیر در UTAH و صعود از Long    Canyonابداع کرده است . او در پیمایش این مسیر و بعد از استرس زیادی که در عدم توانایی صعود به روش عادی کشیده شروع به امتحان روشهای به قول خودش جادویی کرده و موقعیت بدن خود را چندین بار داخل شکاف تغییر داده تا نهایتاً به موقعیتی رسیده که شاید امتحان کردن آن کمی دلهره آور باشد .

موقعیت وی ، یک استیل کاملاً افقی در داخل شکاف بوده است .در این حالت ، ترکیب سه تکنیک می تواند شما را داخل شکاف نگاه دارد .

در قسمت بازوها : حالت پرمرغی ( شانه ها و کف دست در حالت جمع قرار می گیرد )

قسمت بالایی ران را به دیواره جلویی نزدیک کنید و سعی کنید با پشت بدن ( باسن ) خود را به دیواره پشتی بچسبانید .

همچنین می توانید زانوهای خود را به سمت جلو فشار دهید ( استفاده از زانوبند برای جلوگیری از آسیب مناسب است )

حال قسمت جذاب ماجرا فرارسیده است .  با صورت و چانه مانند یک مار خود را نگه داشته و دستها را در حالت پرمرغی قرار دهید . رانهای خود را بالا کشیده و در شکاف خود را جابه جا کنید تا در حالت افقی قرار بگیرید . حال برای بالارفتن از شکاف ابتدا دست خود را کمی بالا کشیده و سپس به حالت پر مرغی قرار بگیرید و در مرحله بعد پاهای خود را یکی یکی بالا بیاورید . در طی این نوع صعود خود را ایمن کنید . بالاپوش شما حتماً باید آستین بلند باشد ( با تقویت در نقاط تماس ) . در مسیرهای طولانی می توانید برای جلوگیری از درد جهت خود را در شکاف عوض کنید .

 


نویسنده : حمید شفقی ساعت ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ تاریخ ۱۳٩٠/۸/٢۳