شروع فصل یخ با دو مسیر جدید

گزارش از : حمید شفقی

Hamid.shafaghi@gmail.com

همواره پیمایش مسیرهای جدید در یخ می تواند برای علاقمندان این رشته هیجان و تجربیات زیادی داشته باشد . پیشمایش مسیر جدید در یخ کاملا متفاوت با پیمایش مسیرهای عمومی و مدرسه ای می باشد . دلیل این مساله ، آن است که شما برای تبر و محل کرامپون خود باید جاهای جدید ایجاد کنید در حالیکه در مسیرهای مدرسه ای و همینطور با تردد بالا معمولا به دلیل ضربه های زیادی که به یخ خورده است جای تبر و نیش کرامپون از قبل تا حد زیادی آماده است .

شناسایی و پیمایش آبشارهای یخی جدید می تواند باعث پیشرفت نفرات صعود کننده شود . برخورد با مشکلات مختلفی از جمله نبود کارگاههای آماده ، درگیری با قسمتهای میکس ، داشتن خلاقیت و تعیین مسیر مناسب می تواند گوشه ای از تجربیات جدید کسب شده در این راه باشد .

در خروجی جاده چالوس و به سمت ده گاجره و پیست اسکی دیزین حدود 1 کیلومتر بعد از جاده چالوس دره ای زیبا در جهت شمال خودنمایی می کند . اولین بار سال گذشته توجهم به این دره جلب شد . 2 آبشار یخی در بلندای این دره خودنمایی می کرد . امسال و با توجه به سرمای چند هفته پیش ، این آبشارها زودتر از موعد شروع به شکل گرفتن کرد و وسوسه صعود آنها هر فردی را تحریک می کرد .

نمای آبشار اول

در نهایت با برنامه ریزی انجام شده روز سه شنبه 8 دی به سمت این منطقه حرکت کردیم . ساعت 8.30 صبح در جاده آماده شدیم و حدود ساعت 9.15 به سمت آبشارها حرکت کردیم . با حرکت به سمت آبشار فوق یک پیک آپ از سمت جاده توجه ما را به خود جلب کرد . مشامور محیط زیست با هشدار در مورد حیوانات وحشی منطقه به سمت ما می آمد با نگرانی از اینکه ممکن است شکارچی باشیم . بعد از مطمئن شدن او حرکت خود را به سمت آبشارها ادامه دادیم . مجموعا 4 آبشار در منطقه دیده می شد که دو تای آنها قابل صعود بود و دو آبشار دیگر به دلیل آفتاب خور بودن در حالت سستی زیادی بودند و امکان صعود نبود . ابتدا به سمت آبشاری که در سمت غرب دره قرار داشت حرکت کردیم . شکل آبشار از دور خیلی قرص نبود ولی به هر حال برای شناسایی و صعود آبشار تا جایی که امکان داشت تصمیم خود را گرفته بودیم .

نمای آبشار دوم

با رسیدن به نزدیکی آبشار سه عدد شاخ کل و بزهای وحشی در منطقه دیدیم . نام این آبشار را به خاطر وجود این شاخها آبشار " کل شاخ " گذاشتیم . آبشار با یک شیب عمودی 5 متری شروع می شد و در ادامه با خفته شدن مسیر از بین سنگ و یخ و با صعود حدود 10 متر دیگر به روی یک طاقچه می رسید . پای آبشار نیز شیبدار و یخ زده است و نفراتی که قصد صعود در این منطقه دارند باید احتیاط لازم را در خصوص محل استقرار بکنند . ترجیحا پوشیدن هارنس و کرامپون قبل از رسیدن به پای کار می تواند کار را ساده تر و ایمن تر بکند . تیکه اول و عمودی آبشار چالشی خوب و ادامه کار همراه با تیکه های کوچکتر میکس اما ساده جذابیت خاص خود را دارد . در ادامه و پس از این 15 متر صعود به دلیل نامناسب  بودن ادامه آبشار و نازک شدن لایه صعود و امکان فروریختن آن از ادامه این صعود صرفنظر کردیم . طول کامل این آبشار در صورت خوب بودن شرایط آب و هوایی و ضخامت مناسب یخ حدود 35 متر می باشد که 15 متر آن عمودی می باشد .

نمایی از آبشار اول

ادامه مسیر آبشار اول

با فرود از این آبشار وسایل خود را جمع کرده و به سمت دره شرقی حرکت کردیم . آبشار قرار گرفته در این سمت دره اما بسیار بالاتر و همراه با برف کوبی شدید بود . برف در برخی مناطق یخ زده و در برخی مناطق بسیار شل شده بود ( به دلیل قرار گرفتن در مقابل آفتاب ) . پس از تلاشی حدود 1 ساعت در شیبی نسبتا تند و حدود 50 درصد ، به ابتدای آبشار دوم رسیدیم . اسم این آبشار را سوریا ( به دلیل آفتابگیر بودن آبشار) نهادیم . پس از نوشیدن نسکافه ای گرم و کمی غذا ، صعود این قسمت را آغاز کردیم .

نمایی از صعود آبشار دوم

این آبشار بر خلاف آبشار کل شاخ دارای ضخامت یخ مناسب و قابل صعود می باشد . تیکه های مختلف با شیبهای عمودی ، خفته و قسمتهای میکس جذابیت خاصی را برای این آبشار ایجاد کرده است . به دلیل وجود پله های کوچک در این آبشار نصب پیچ یخ و میانی صعود نسبت به آبشار کل شاخ راحتتر ولی طول مسیر بیشتر است . این آبشار مجموعا طولی حدود 90 متر دارد که از این 90 متر حدود 20 متر آن با شیبی بین 70 تا 80 درجه و بقیه مسیر نسبتاً خفته است . همچنین تیکه های از مسیر نیز نیاز به مهارتهای درای تولینگ و صعود با استفاده از سنگ می باشد . در کل این آبشار می تواند برای نفری که تجربه لازم را در یخ نوردی دارد به عنوان یک تجربه متوسط و دلچسب به حساب آید . برای برگشت از مسیر دو راه امکان پذیر می باشد . صعود کامل تا قله و بازگشت از شیب نسبتاً تند یکی از دره های شرقی آبشار یا فرود با آبالاکف که ما با آبالاکف فرود آمدیم .

در نهایت پس از جمع کردن وسایل و پایین آمدن از دره پربرف ساعت 16 در کنار ماشین بودیم .

کل مسیر پیموده شده در این برنامه : 1760 متر ،

417 متر مجموع اختلاف ارتفاعی از جاده تا پای بالاترین آبشار ( آبشار سوریا )